Palvelut

Fysioterapia

Fysioterapia sisältää neuvontaa ja ohjausta, vastaanotolla tehtävää manuaalista ja fysikaalista terapiaa, sekä kotona tehtävää harjoittelua. Fysioterapeuttimme ovat terveydenhuollon ja kuntoutuksen ammattilaisia, jotka takaavat sinulle yksilöllisen hoidon ja ohjauksen. Tarjoamme sinulle yksilöllisiä fysioterapiapalveluja toimipisteessämme Kolarin palvelutalolle tai kotikäynteinä lähialueilla tai sopimuksen mukaan kauempanakin. Voit varata ajan fysioterapeutille itse, tai tulla meille lääkärin lähetteellä.

Kelan vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Olemme Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen fysioterapian palveluntuottaja lasten, nuorten ja aikuisten yksilöterapioissa.

Alle 65-vuotiaat voivat saada Kelan järjestämää vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Kuntoutuksen avulla kuntoutuja pystyy työskentelemään tai selviytymään arkielämän toiminnoista paremmin sairaudesta tai vammasta huolimatta.

Meillä on pitkä kokemus lasten ja aikuisten neurologisesta kuntoutuksesta.

OmaFysio

Fysio Kolari kuuluu Fysi Partnersin OmaFysio -klinikoiden ketjuun, joiden tehtävänä on tarjota kuntoutuspalveluita mm. lääkärikeskuksille, vakuutusyhtiöille ja muille julkisille terveydenhuollon yksiköille. Asiakkaat ohjataan OmaFysion kautta fysioterapiaan.

Fysio Kolari voi ottaa vastaan esimerkiksi Fennian, LähiTapiolan, Turvan ja Pohjantähden vakuutusasiakkaita.

Neuropsykiatrinen valmennus

Neuropsykiatrinen valmennus soveltuu kaikenikäisille henkilöille, joilla on neuropsykiatrisia oireita, kuten ADHD, ADD, autismin kirjon erityispiirteitä tai Touretten oireyhtymä, sekä myös päihde- ja mielenterveyskuntoutujille. Asiakkaina voivat olla lapset, nuoret sekä aikuiset. Neuropsykiatrinen valmennus on ohjaukseen perustuva sosiaalinen kuntoutusmenetelmä, missä valmentaja auttaa valmennettavaa uskomaan omiin kykyihinsä ja auttamaan itse itseään.

Tavoitteena on vahvistaa asiakkaan toimintakykyä hänen erityisyytensä huomioiden. Työskentely on prosessinomaista, jossa tavoittellaan yhdessä asiakkaan kanssa asetettuja tavoitteita. Tarkoitus on lisätä asiakkaan toimintakykyä haasteellisiksi koetuissa asioissa, ja löytää hänelle sopivia toimintamalleja. Esimerkkinä näistä ovat arjen- ja elämänhallinnan pulmat, vuorovaikutuksen, tunteiden hallinnan, itsehillinnän, oman toiminnanohjauksen, sosiaalisten suhteiden pulmat sekä itsetuntoon liittyvät haasteet.

Myös asiakkaan itsetunnon ja voimavarojen vahvistaminen ovat keskeistä ja että asiakas alkaa luottamaan omiin kykyihinsä. Valmennukseen on mahdollisuus saada maksusitoumus sosiaalitoimesta tai terveydenhuollosta.

Klassinen-/urheiluhieronta

Hieronta on kaikenikäisille soveltuva pehmytkudoksien hoitomuoto. Hieronnalla voidaan rentouttaa, lievittää kipua ja huoltaa lihaksia.

Lihasjännityksiä ja kiputiloja hoidetaan manuaalisen käsittelyn eri tekniikoita hyödyntäen. Hieronta parantaa verenkiertoa, ja aineenvaihdunnan vilkastuessa saadaan myös turvotus vähenemään.

Hierontaan voidaan sisällyttää imukuppihierontaa, jolloin hyvän hoitotuloksen saaminen nopeutuu. Imukuppihieronnassa eli kuivakuppauksessa käytetään silikonisia kuppeja, joilla saadaan aikaan alipaine hoidettavalle alueelle. Ihoa, lihaskudoksia ja lihaskalvoa nostetaan kupeilla ylöspäin. Kuppeja liu'utetaan ihoa pitkin tai pidetään paikoillaan, jolloin alueen aineenvaihdunta paranee ja liikkuvuus lisääntyy. Imukuppihoito on miellyttävää ja rentouttavaa.

Cryoterapia

Cryoterapia eli paikallinen huippukylmähoito perustuu ihon pintasolujen termoshokkin, joka saa aivot aktivoimaan elimistön puolustusjärjestelmän. Termoshokki on kehossa ilmenevä epänormaali olosuhdemuutos, jossa kehon pinta lämpötila lasketaan nopeasti paikallisesti 4°C - 0°C vain muutamissa kymmenissä sekunneissa, joka saa aikaan:

• Voimakastehoisen kipua lieventävän vaikutuksen
• Lievitystä turvotuksessa ja tulehdustiloissa esim. niveltulehduksissa
• Liikeratojen paranemista esim. olkanivel (jäätynyt olkapää) ja polvinivelten alueella
• Tuki- ja liikuntaelimien liikkuvuuden paraneminen
• Leikkausoperaatioiden jälkihoito
• Iho-ongelmien / -oireiden palautuminen
• Reumasairauksien oireiden lievittyminen

Akupunktio

Akupunktion vaikutus perustuu akupunktiopisteiden ärsytykseen neulalla, mikä käynnistää keskushermoston kautta endorfiineihin perustuvan kehon oman kivunlievitysmekanismin. Akupunktiohoidolla voidaan lievittää mm. päänsärkyä, lihasten jäykkyyttä, hermosärkyjä ja monia muita kiputiloja.

Liikuntapalvelut

Fysio Kolari järjestää ohjattuja liikuntatunteja pääasiassa Kolarin Kansalaisopiston kautta. Meiltä voit kysyä ryhmäliikuntatuntia myös esimerkiksi työporukan virkistyspäivän ohjelmaan. Räätälöimme likuntapalvelumme ryhmälle sopiviksi asiakkaan toiveiden mukaan.

Meille on tärkeää, että liikunta tuottaa iloa ja tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Ota yhteyttä

Soita ja varaa aika:

Ruuttikatu 3
95900 Kolari

© Fysio Kolari, 2022. Kaikki oikeudet pidätetään.

Soita ja varaa aika:

Ruuttikatu 3